Neem gerust contact met ons op.
Lange Houtstraat 26
2511 CW Den Haag
De manier waarop goederen de steden inkomen gaat de komende tien jaar drastisch veranderen. De hele keten van goederenvervoer gaat op de schop, zo verwachten experts. Onder meer door gebruik te maken van hubs, slimmer en gedeeld vervoer moet de uitstoot richting nul.
In grote en middelgrote gemeenten werken stadsbesturen aan plannen om per 2025 zero-emissiezones in te voeren voor bestelauto’s en per 2030 voor vrachtauto’s. Dat veroorzaakt in bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam problemen; hoe krijg je alle goederen zonder enige vorm van uitstoot de binnenstad in? Aanvoer via het water kan een interessante optie zijn, net als het gebruik van logistieke hubs. Het bekijken van de hele keten is noodzakelijk, want het is nog maar de vraag of er in 2025 voldoende elektrische bestelauto’s zijn. “Het is nogal een opgave”, rekent Hans Quak, onderzoeker stedelijke distributie bij TNO en lector Smart Cities and Logistics aan de Breda University of Applied Sciences, voor. “In Rotterdam rijden wekelijks zo’n 28.000 bestelbussen in en uit de milieuzone. Die maken in totaal 82.000 ritten. In Nederland rijden nu in totaal 4500 elektrische bestelauto’s rond. In krap vijf jaar tijd is er een veelvoud nodig om alleen al Rotterdam te kunnen voorzien van goederen. Daar komt bij dat ook in het buitenland de vraag naar elektrische voertuigen groeit.”
Lees de rest van het verhaal hier.
Bron: Evofenedex
Neem gerust contact met ons op.
Lange Houtstraat 26
2511 CW Den Haag