Neem gerust contact met ons op.
Lange Houtstraat 26
2511 CW Den Haag
Al zie je ze nog zelden rijden, grote truckmerken als Daf, Mercedes-Benz en Volvo zijn druk bezig met de ontwikkeling van elektrische vrachtauto's. Ook nieuwkomers in de auto-industrie storten zich inmiddels op dit fenomeen, zoals de Amerikaanse merken Tesla en Nikola, dat samenwerkt met Iveco.
De voordelen van e-trucks zijn zo mogelijk nog groter dan bij personenauto's. Nachtelijke distributie is ineens geen probleem meer, want bij het bevoorraden van bijvoorbeeld supermarkten of winkels in binnensteden zullen omwonenden minder klagen over het rumoer van een zware dieselmotor. Mensen die in en om trucks moeten werken, zoals chauffeurs en magazijn- en expeditie-medewerkers, ademen geen schadelijke uitlaatgassen meer in en hun werkomgeving wordt een stuk stiller. Bovendien ervaart de chauffeur minder trillingen in zijn lijf, door de veel stabielere aandrijflijn.
Als eerste klant wereldwijd heeft het internationale afvalverwerkingsbedrijf Renewi bij Volvo een elektrische truck besteld. Hij wordt dit voorjaar geleverd en omgebouwd, waarna hij in de zomer in Nederland de weg op gaat. De Volvo FE Electric 6x2 met zogenaamde kraakpers-opbouw (óók elektrisch) wordt ingezet voor het inzamelen van bedrijfsafval in binnensteden.
De truck heeft vier lithium-ion accupakketten van elk 50 kW. De accu's laden ook tijdens het remmen op, wat van pas komt bij het veelvuldig optrekken en afremmen van een dergelijke auto. Het opladen - 400 Volt AC (wisselstroom), 22 kW - zal vooral 's nachts gebeuren. Maar DC-snelladen (gelijkstroom) tot 150 kW is eveneens mogelijk.
Ook Daf is in samenwerking met VDL druk bezig met elektrificatie. De Nederlandse fabrikant heeft afgelopen jaar veel ervaring opgedaan met in totaal zes volledig elektrische trucks van het type CF. ,,We zijn nu zo ver dat we de CF Electric in beperkte aantallen kunnen gaan verkopen'', zegt Richard Zink, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor marketing en verkoop. ,,Denk daarbij aan enkele tientallen stuks op jaarbasis. Om de kwaliteit te garanderen, starten we de productie geleidelijk op.''
De elektrische Daf is inmiddels in dienst bij Jumbo, Simon Loos en Tinie Manders Transport. Hij heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer en is volgens Daf geschikt voor het vervoer van hoge volumes in de stedelijke distributie. Sommige transporteurs rijden er al zo'n 250 kilometer per dag mee. Zink: ,,Het is een kwestie van slim plannen van de ritten. Met tussentijds opladen - met de juiste apparatuur kan dat in ruim dertig minuten - zijn weer snel extra kilometers beschikbaar.''
Volvo verwacht dat elektrificatie ook voor zwaardere trucks interessant wordt. Dit merk presenteerde vorige maand elektrische concepttrucks voor bouwactiviteiten en regionale distributie. In Nederland is het inmiddels met de verkoop van de lichtere Volvo FL Electric gestart. Toch moeten we er niet op rekenen dat op korte termijn al veel trucks fluisterstil rijden, waarschuwt Roger Alm, president-directeur van Volvo Trucks: ,,De ontwikkelingen gaan steeds sneller, maar het is allemaal niet zo eenvoudig. Als je vrachtauto's over grote afstanden elektrisch wil laten rijden, heb je een goede infrastructuur nodig met voldoende oplaadpunten. Dat verklaart mede het succes van elektrische personenauto's in landen als Nederland en Noorwegen.''
Een van de handicaps is dat een elektrische truck met volle batterijen op dit moment niet meer dan ongeveer 350 kilometer ver komt. Dat lijkt onvoldoende voor internationaal transport. Alm: ,,Maar een dieseltruck moet je af en toe ook bijtanken en zo'n tankbeurt kost ook tijd. Het is te hopen dat de batterijen snel lichter en kleiner worden en meer energie kunnen opslaan. De technologie staat nog in de kinderschoenen, maar we gaan elk jaar een stap vooruit.''
In principe zijn batterijen eigenlijk helemaal niet welkom in een truck. Immers, ze verhogen het gewicht en nemen ruimte in. Daar zit je bij een vrachtauto nou juist niet op te wachten. Maar, zegt Alm: ,,Dieseltanks nemen ook veel ruimte in beslag en brengen ook gewicht met zich mee. Ik kan mij zo voorstellen dat de eigenschappen van batterijen de komende jaren echt nog flink verbeteren. Kijk maar eens hoe het met de batterijen van mobiele telefoons is gegaan.''
De elektrische truck is niet per definitie milieuvriendelijker dan een dieseltruck. Bij de productie van een elektrische vrachtauto komt meer CO2 vrij en als er dan ook nog eens geen groene stroom wordt getankt, blijft onder de streep weinig voordeel voor het milieu over. Verder is een e-truck ook nog steeds duurder dan een dieseltruck, vooral door het kostbare batterijenpakket. Een e-truck kost al gauw meer dan 300.000 euro.
,,Je moet niet alleen naar de aanschafprijs kijken, maar naar de totale kosten'', stelt Roger Alm evenwel. ,,Het ligt er heel erg aan waar en hoe je zo'n elektrische truck inzet. Klanten zullen baat hebben bij 's nachts opladen. Dan gaat het sneller en is de stroom goedkoper. En het scheelt natuurlijk ook in de gebruikskosten als een chauffeur niet stil hoeft te zitten omdat zijn truck aan het opladen is.''
De restwaarde, lagere onderhoudskosten en relatief lage kosten van stroom kunnen uiteindelijk doorslaggevend zijn, stelt Alm. ,,Als er steeds meer e-trucks worden verkocht en de ontwikkeling van de batterijtechniek doorzet, kan de e-truck een serieuze concurrent worden voor de dieseltruck. En vergeet niet dat het veel van onze klanten niet alleen om geld gaat. Het gaat er ook om hoe de e-truck bijdraagt aan een betere leefomgeving. We willen een schonere en meer duurzame wereld. En daar hangt een prijskaartje aan.''
Door: NIEK SCHENK
Neem gerust contact met ons op.
Lange Houtstraat 26
2511 CW Den Haag